روانشناسی و خانواده

مهمترین دلایل طلاق از نظر روانشناسان چیست؟

این روزها متأسفانه آمار طلاق به صورت غیر قابل باوری بالا رفته است. اغلب زوجین به دلایل گوناگونی با یکدیگر سازگاری ندارند و کارشان به جدایی و طلاق می انجامد. شاید دلایل گوناگونی همسران را به مرز طلاق برساند، اما مهمترین دلایل طلاق از نظر رواشناسان غربی چیست؟ در ادامه با ما همراه باید که با مهمترین دلایل جدایی آشنا شوید.

۱۰ مورد از مهمترین دلایل طلاق

شاید رسیدن رابطه عاطفی همسران به پرتگاه طلاق یک روزه اتفاق نیفتد، اما حداقل هر زوج یک دلیل قانع کننده برای جدایی خواهد داشت. در ادامه به ۱۰ مورد از مهمترین دلایل جدایی زوجین اشاره کرده ایم.

۱. عدم تفاهم

عدم تفاهم می تواند در مسائل کاملاً خصوصی، در مسائلی که نیاز به مدیریت مشترک و در مسائلی خارج از محیط خانه اتفاق بیفتد. به صورتی که عدم تفاهم در تربیت فرزندان، عدم تفاهم در مسائل مالی و حتی عدم تفاهم در اهداف زندگی می تواند رابطه عاطفی را به سمت تاریکی ببرد.

مهمترین دلایل طلاق چیست؟

۲. عدم سازگاری

برخی روانشناسان عدم سازگاری را حتی مهمتر از عدم تفاهم برشمرده‌اند. به صورتی که این موضوع که همسرشان از لحاظ تیپ شخصیتی یا سلایق فردی با آن ها تفاوت دارد، برای این افراد عذاب آور است. عدم سازگاری می تواند در موضوعاتی مانند تفاوت در دیدگاه های مذهبی، تفاوت در جبه گیری های سیاسی، تفاوت در تصمیم گیری برای آینده شغلی، تفاوت در نحوه مدیریت منابع مالی خانواده و حتی تفاوت در انتخاب پوشش ظاهری باشد.

۳. اختلافات مالی

این اختلاف می تواند از عدم سازگاری نیز نشاءت بگیرد، اما چون جامعه آماری بالایی از زوجین طلاق گرفته این دلیل را برای طلاقشان اعلام کرده اند آن را به صورت جداگانه باز خواهیم کرد. وجود اختلاف مالی می تواند ناشی از دو دلیل باشد:

  • نوع تربیت خانوادگی
  • سخت شدن شرایط زندگی

در صورتی که هرکدام از زوجین در خانواده هایی با دیدگاه متفاوت در ارتباط با شرایط مالی خانوادگی تربیت شده باشند، ممکن است در زندگی مشترک نتوانند با تفکرات همسر خود در ارتباط با هزینه ها کنار بیایند. اغلب مشکلات مالی حول هزینه ها، نحوه پس انداز، نحوه سرمایه گذاری و حتی نحوه هزینه کردن پول در امور خیریه صورت می گیرد.

داشتن اختلاف مالی یکی از مهمترین دلایل طلاق

۴. عدم معاشرت کافی

شاید شما هم همسرانی را دیده باشید که سر موضوع های پیش پا افتاده با یکدیگر به بحث و جدل می پردازند. این مشکل که یکی از مهمترین دلایل طلاق نیز به شمار می رود دلیل عمده اکثر مشاجرات بین زوجین است. عدم داشتن مهارت های برقراری ارتباط و عدم شناخت کافی از روش تفکر همسر و همچنین جنس مخالف (همسر) به معاشرتی ناکافی و تخریب گر بین همسران خواهد انجامید.

به هیچ وجه از کنار این مسئله به سادگی نگذرید. اگر این موضوع در بین شما و همسرتان وجود دارد مطمئناً در آینده و با عدم تلاش برای رفع آن بهبود نمی یابد، بلکه روز به روز محدوده مشاجرات گسترش یافته و باعث می شود سر هر موضوع ریز و درشت با یکدیگر بحث و جدل داشته باشید.

۵. عدم داشتن مهارت در حل کردن مشکلات

زندگی مشترک پیوند دادن دو فرد با تربیت متفاوت، افکار متفاوت و جنسیت های متفاوت است. اینکه انتظار داشته باشیم زوجین در ارتباط با همه مسائل با یکدیگر تفاهم داشته باشند یا هیچ مشکلی سد راه زندگی افراد نشود بیشتر به خیال نزدیک است. قطعاً هر خانواده ای در مسیر زندگی با مشکلاتی مواجه می شود. زوجین باید توانایی حل کردن این مشکلات چه مشکلات درونی و چه بیرونی را داشته باشند یا در مسیر زندگی این توانایی را به یکدیگر آموزش دهند. در صورتی که نتوانند این توانایی را به دست آورند، با گذشت زمان یگانگی و یکپارچگی خانواده از دست می رود و در وهله اول به محض بروز هر مشکل هر فرد تلاش می کند تقصیر را به گردن طرف مقابل بی اندازد. در ادامه در صورت بروز مشکل زندگی به میدان جنگ بدل شده و هیچگاه این جنگ های لفظی و تخریب گر به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و تنها زوجین را از لحاظ عاطفی و احساسی از یکدیگر دور می کند.

۶. خیانت و روابط فرا زناشویی

برخی روانشناسان دلیل خیانت را عدم دریافت کافی محبت از طرف همسر می بینند و برخی دیگر این موضوع را به صورت درونی بررسی کرده و دلیل خیانت را خمیر مایه فرد بیان می کنند. فردی که تصمیم به شروع زندگی مشترک دارد باید خود را متعهد به همسر و زندگی بداند. خیانت تنها داشتن رابطه جنسی با شخصی غیر از همسر نیست، بلکه هر رابطه ای فراتر از روابط سطحی که همسر فرد را آزرده خاطر کند مصداق بارز خیانت به حساب می آید.

برخی از افراد ذاتاً روحیه ای شکاک دارند. در صورتی که قصد ازدواج با فردی را دارید که این خصوصیت را دارد بهتر است با مشاور برای حل مشکل صحبت کنید؛ چراکه شکاک بودن می تواند روز به روز بدتر شود و زندگی را به کام زوجین تلخ کند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در ارتباط با علل و عوامل خیانت داشته باشید اینجا کلیک کنید.

خیانت یکی از مهمترین دلایل طلاق

۷. عدم توجه به رابطه جنسی یکی از مهمترین دلایل طلاق

ازدواج روشی پسندیده برای برآورده کردن نیاز جنسی خواهد بود. متأسفانه با گذشت چند سال این رابطه کم و کم کمرنگ تر می شود. این موضوع می تواند به عدم اشتیاق کافی یا حتی نبودن رابطه جنسی بدل شود. به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی یکی از ارکان اساسی زندگی مشترک است و در صورت خدشه دار شدن این موضوع مشکلات متعددی را به زندگی مشترک وارد می کند.

۸. ازدواج در سنین بسیار پایین یا بسیار بالا

از مهمترین دلایل طلاق که روان‌شناسان به آن اشاره کرده اند، ازدواج در سنین پایین و بالا است. فرد در سنین پایین تصور درستی از زندگی مشترک ندارد. یک زندگی رؤیایی با قصری از طلا اغلب رؤیایی است که افراد با سن پایین برای زندگی مشترکشان تصور می کنند.

این افراد غالباً هنوز برای زندگی مشترک پرورش نیافته اند و توانایی پذیرش مسئولیت های زندگی به عنوان یکی از دو پایه اصلی زندگی مشترک را ندارند. متأسفانه پس از محو شدن خیالات خوش کودکانه زندگی این افراد به سمت طلاق سوق پیدا می کند.

۹. سو استفاده از همسر

سو استفاده از همسر می تواند به چند روش جسمی، عاطفی، کلامی، مالی و اعتمادی باشد. در صورتی که هر کدام از زوجین به واسطه تهدید همسر خود برای از بین بردن چیزی او را وادار به انجام کاری خاص بکند از آن سو استفاده کرده است.

زندگی مشترک مکانی برای ارتقا و تعالی ارزش های احساسی، اجتماعی، عاطفی، جسمی و تمامی ابعاد انسانی است. در صورتی که زندگی مشترک به گرو کشی های بچگانه و مریض گونه بدل شود، امکان به بن بست رسیدن رابطه عاطفی و طلاق وجود دارد.

۱۰. اعتیاد

همانطور که شما هم می دانید اعتیاد می تواند در لیست ۱۰ عامل از مهمترین دلایل طلاق قرار گیرد. اعتیاد تنها به مصرف بی‌رویه مواد مخدر بدل نمی شود، بلکه به اعتیاد به الکل، رابطه جنسی، خریدن کردن، قمار و دارو نیز بدل شود.

مهمترین دلایل طلاق کدام است؟

جمع بندی

زندگی مشترک یکی از زیباترین قاب هایی است که خداوند برای انسان ها قرار داده است. زندگی مشترک به گل سرخ زیبایی بدل شده است که هر کدام از زوجین باید روزانه به مراقب از آن بپردازند. در صورتی که هرکدام از همسران وظیفه باغبانی خود از این گل زیبا را به درستی انجام دهد، ممکن است رابطه بین زوجین سرد و تاریک شود و در نهایت به طلاق بینجامد. در مقاله بالا به ۱۰ مورد از مهمترین دلایل طلاق اشاره کردیم.

به خاطر داشته باشید که طلاق اولین راه برای حل مشکلات نیست در صورت بروز مشکل در رابطه زناشویی اول مبحث را بین خود و همسرتان مطرح کنید و در صورت عدم نتیجه بخشی با مشاور خانواده صحبت کنید. زندگی شما ارزشمندتر از آن است که دست از نجات دادن آن بردارید.اگر به مطالب رواشناسی علاقه مند هستید میتوانید مطالب دیگر ما را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا