روانشناسی و خانواده

مهمترین دلایل طلاق و جدایی زوج ها از نظر روانشناسان غربی

زندگی خوب با ورندل

مهمترین دلایلی که باعث طلاق و جدایی زوجین می‌شوند

 

۱. عدم تفاهم

عدم تفاهم زوجین بیشتر در زمینه موضوعاتی مانند شیوه­ فرزندپروری، اهداف زندگی، تصمیم گیری در مورد مسائل مالی و روابط دوستانه­ خارج از ازدواج روی می‌دهد.

۲. عدم سازگاری زوجین

عدم سازگاری زوجین با یکدیگر می‌تواند در زمینه های مختلفی نمایان شود. مانند: تفاوت و عدم سازگاری تیپ های شخصیتی و شیوه  های تربیتی هر یک از افراد یا عقاید مذهبی و یا حتی تفاوت در دیدگاه سیاسی. حتی ممکن است طلاق بر اثر عدم سازگاری به این دلیل اتفاق بیافتد که علایق مشترکی بین زن و شوهر وجود ندارد، و پویایی رابطه متوقف شده است و یا حوصله یکی یا هر دو نفر از رابطه سر رفته است.

۳. اختلافات مالی

خیلی از زوجین دیدگاه های متفاوتی نسبت به مسائل مالی دارند. این موضوع معمولا به صورت نگرش متفاوت یا متناقض نسبت به درآمد، نوع خرج کردن و هزینه، پس ­انداز و بخشیدن پول (امور خیریه) بروز می‌کند.

۴. عدم معاشرت کافی

اغلب زوجین می‌­گویند، «ما نمی‌­توانیم با هم ارتباط برقرار کنیم» و این حرف معمولا به معنای مشاجرات بی­ حاصل، عدم صداقت، صرف نظر (اجتناب کردن) از گفتگو یا سنگ اندازی (طفره رفتن) است.

این مورد گاهی به مهارت­ های برقراری ارتباط برمی‌گردد اما معمولا روی مشکلات اساسی­ تری را می‌­پوشاند که زوجین از صحبت کردن در مورد آنها می‌ترسند و یا اجتناب می‌کنند.

۵. درگیری های مداوم

دعواهای مکرر و زیاد برای ازدواج حکم سم مهلک را دارند. زوجین در مورد مسائل مختلف با هم درگیر می‌شوند و بارها و بارها سر موضوعی بدون پیدا کردن راه­ حل دعوا می‌کنند. این موضوع می‌­تواند به سبب کشمکش بر سر قدرت، عدم برابری حقوق یا تعادل در رابطه و یا واضح نبودن نقش هر کس در رابطه باشد.

۶. خیانت و روابط فرازناشویی

زخمی که خیانت بر جای می‌­گذارد، عمیق است. این که زخم التیام بیابد یا نه، به این بستگی دارد که شریک زندگی چقدر به تلاش برای جبران اشتباه تمایل دارد.

همه چیز درباره خیانت های زوجی، علل، انواع و درمان روابط فرازناشویی

۷. کم رنگ شدن صمیمیت و مشکلات در رابطه جنسی

ممکن است زوجین از کافی نبودن صمیمیت و حتی میزان روابط جنسی و یا اختلالات جنسی شکایت کنند.

اغلب به عدم اشتیاق و میل جنسی به عنوان مشکلات طولانی ­مدت اشاره می‌شود. هرچند مقوله­ صمیمیت موضوعی فراتر از مسائل اتاق خواب است. نزدیکی عاطفی، اعتماد و احترام عواملی هستند که زوجین را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند. و اگر این صمیمیت از بین برود، ممکن است اثرش را در اتاق خواب نشان بدهد.

لیست بهترین درمانگران مسائل جنسی در سراسر کشور

۸. ازدواج در سنین پایین

اغلب افرادی که به دنبال طلاق گرفتن هستند، عنوان می‌­کنند که آماده یا مهیای تعهد طولانی­ مدت نبودند.

برخی می‌گویند که «به دلایل اشتباه» ازدواج کردند. دلایلی مانند؛ تمایل به ترک خانه و یا فشار خانواده برای ازدواج آنها. درمان­جویان زیادی می‌گویند: «او همه­ شرایط را دارد ولی من واقعا عاشقش نیستم».

۹. سوءاستفاده (جسمی، عاطفی، کلامی، اعتمادی)

وقتی سو استفاده غیرقابل تحمل شود، افراد به دنبال طلاق خواهند بود، مگر اینکه به دلیل خشونت احتمالی، جدایی امکان­پذیر نباشد. سوءاستفاده ها اغلب یکی از زوجین را هدف می‌گیرد اما معمولا به سمت کودک یا کودکان نیز هست. در موارد شدید، زوجِ مورد سواستفاده قرار گرفته برای ترک رابطه­ ازدواج نیاز به کمک قانونی دارد.

۱۰. اعتیاد (به الکل، مواد مخدر، رابطه ­جنسی، قمار، خرید، دارو)

ممکن است رابطه­ یک معتاد با اعتیادش از رابطه او با همسرش قوی­ تر باشد. هنگامی که یک معتاد از درمان خودداری می‌کند و یا مجددا به سمت اعتیاد برمی‌گردد، رابطه مورد تهدید قرار می‌گیرد و ازدواج ناپایدار می‌شود. و اغلب جدایی در پی آن می‌­آید.

سایر مواردی که معمولا به آنها به عنوان دلایل طلاق اشاره می‌شود

عامل طلاق عامل جدایی

انتظارات و شناخت غیرواقع بینانه

یکی از رایج ­ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند، انتظار تغییر کردن فرد پس از ازدواج است.

«من واقعا فکر می‌کردم اگر احساس امنیت کند، تغییر خواهد کرد. ولی هیچ چیز عوض نشد».

به عنوان مثال؛ زمانی که افراد یک رابطه­ از راه دور دارند، ممکن است فکر کنند که به اندازه­ کافی از هم شناخت دارند اما تا ازدواج می‌کنند، می‌گویند: «ما فکر می‌کردیم که همدیگر را می‌شناسیم، ولی در واقع نمی‌شناختیم».

ناسازگاری یا دخالت خانواده­ همسر

معمولا نقش خانواده­ همسر محل بحث زوجین است. دخالت های خانواده همسر با ایجاد می‌تواند منجر به انتخاب اجباری زوجین بین همسر یا خانواده شود و این مورد باعث ایجاد احساس عدم حمایت شود: «او همیشه مادرش را به نیازهای خانواده ترجیح می‌­دهد»، «او همیشه در حال رقابت با بابای من و یا انتقاد از اوست».

از دست دادن هویت و استقلال فردی

زمانی که زن کارش را برای رسیدگی به کودکان کنار می‌گذارد، احساس می‌کند که هویت خود را از دست داده است. دلایل دیگری هم برای از دست رفتن هویت وجود دارد. مانند زمانی که همسر بسیار موفق یا معروف است: «از اینکه زیر سایه­ او زندگی کنم، خسته شدم. انگار خودم رو فراموش کردم».

بی­ میلی نسبت به حل مسائل و مشکلات

اگر یکی از زوجین احساس کند که مشکلی وجود دارد، مطمئن باشید هر دو نفر نقشی در مشکل دارید. هرچند اغلب این شکایت را از همسران می­شنویم که «او قبول نمی­کند پیش مشاور بیاید». یا «ما یک جلسه پیش مشاور رفتیم ولی فایده ­ای نداشت».

بیماری یا معلولیت ذهنی یا جسمی ناگهانی

زمانی که زوج به یک معلولیت جدی یا بیماری جسمی یا روحی دچار می‌شود، همسر وی لزوما تبدیل به یک سرپرست می‌شود.

برای برخی افراد، پذیرش نقش سرپرست به سادگی قابل قبول نیست. موقعیت پیش آمده چنان از تصوری که در روز عروسی داشت دور است که فرد نمی‌تواند تصور ماندن در این رابطه را بکند. بسیاری از زنان یا مردان ظرفیت تغییری چنین ویران کننده را در ازدواج ندارند. البته افراد زیادی هم در رابطه­ زناشویی می‌مانند و نقش دشوار و اغلب قهرمانانه­ سرپرستی را می‌پذیرند.

جان گاتمن در پژوهش خود دریافت که غالبا مشاوره­ پیش از ازدواج، آن را در برابر طلاق بیمه می‌کند.

پروفسور جان گاتمن یکی از برجسته ترین نظریه پردازان روابط زوجی است.

لیست بهترین مشاوران پیش از ازدواج کشور

پژوهش های وی همچنین نشان داد که معمولا زوجین زمانی برای مشاوره مراجعه می‌کنند که دیگر دیر شده است.

توصیه می‌کنیم زمانی که نشانه ­های مشکل در رابطه را دیدید سریعا اقدام کنید. اگر مشکلات را نادیده بگیرید یا فرض کنید که خود ­به­ خود حل خواهند شد، در حال دعوت کردن طلاق به زندگی خود هستید. اگر شما و همسرتان تمایل به سرمایه­ گذاری در رابطه دارید، می‌توانید مشکلات بدیهی که در رابطه پیش می‌­آیند را حل کنید و یک زوج درمانگر با تجربه در منطقه­ خود پیدا کنید تا در اوقات سخت شما را راهنمایی کند.

اگر شما یا همسرتان تصمیم به جدایی گرفتید، مسیری دوستانه مانند «طلاق توافقی» را انتخاب کنید. مسیر پر کشمکش باعث ایجاد مشکلات طولانی مدت خواهد شد. به یاد داشته باشید، شما زمانی عاشق این فرد بودید. شاید هنوز هم باشید. با احترام از هم جدا شوید به طوری که هر دو نفر بتوانید التیام بیابید و از این مرحله گذر کنید. همچنین آگاه باشید که کمک گرفتن از یک متخصص رواندرمانگر می تواند شما را در بهتر طی کردن پروسه جدایی کمک کند.

مخاطرات طلاق و چگونگی کنار آمدن با آن

بیشتر زوج های طلاق تجربه ای دردناک و دشوار دارند و پیامدهای عاطفی آن را در جنبه های متعددی از زندگی هر زوج و همچنین زندگی اعضای خانواده و دوستانشان گزارش می‌کنند. عدم توافق در طول طلاق دامنه ای از موضوعات مربوط به پول، فرزندان، رابطه جنسی، اوقات فراغت، شغل و خانواده گسترده را در بر می‌گیرد.

برای حل این مشکلات نیاز به صرف زمان، انرژی و تغییر در مسئولیت­ ها و نحوه زندگی زوج است و حتی گاهی سال­ ها طول می‌کشد تا افراد دوباره تعادل روحی خود را به دست بیاورند. با این حال، کارکرد مهم طلاق این است که از نظر حقوقی و هیجانی افراد را آزاد کند تا بتوانند دوباره رابطه­ ای رضایت­ بخش ­تر و پایدار­تر را بسازند.

بسیاری از روانشناسان غربی ۱۰ علت زیر را هم در اولیت بعدی دلایل طلاق رزرو کرده اند که عبارتند از:

می‌دانید که مشکلی بین شما و همسرتان وجود دارد، همسرتان در آخرین صحبتی که با هم داشتید، عبوس، گوشه‌گیر و بی‌علاقه بوده است. با این حال با خودتان فکر می‌کنید که این مشکل نیز مانند همیشه حل می‌شود، آبها از آسیاب می‌افتد و زندگی دوباره شیرین می‌شود. اما یک روز که به خانه برمی‌گردید، می‌بینید که هیچ کدام از وسایل همسرتان در کمد نیست و فقط یک تکه کاغذ روی میز است، کاغذ را باز می‌کنید و در جا خشکتان می‌زند، دادخواست طلاق. آیا فکر می‌کنید که این ماجرا ممکن است برای شما هم پیش بیاید؟ به قول معروف قهر و آشتی نمک زندگی زناشویی است، اما گاهی پیش می‌آید که این قهر و آشتی‌های مکرر در نهایت منجر به جدایی زوجین می‌شود. بنابراین مشکلاتی را که در رابطه زناشوییتان پیش می‌آید، نادیده نگیرید، چون ممکن است، تیغ تیز این دعواها در نهایت پیمان زناشوییتان را پاره کند. پس لازم است نسبت به مهم­ترین عواملی که باعث جدایی زوجین هستند آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید علائم خطر را به موقع تشخیص داده و زندگی خود را از فروپاشی و شکست نجات بدهید.

خیانت

خیانت یکی از عوامل اصلی فروپاشی اکثر ازدواج‌ها است. شاید در زمان خشم و عصبانیت فکر کنیم که دلایل خیانت کاملاً مشخص است، اما واقعیت این است که دلایل متعددی برای خیانت وجود دارد. خشم و نفرت از دلایل شایع خیانت به شمار می‌آید و تفاوت در میل جنسی یا شیوه ارضاء شدن امیال جنسی، سردی رابطه و فقدان محبت نیز زمینه را برای خیانت آماده می‌کند. خیانت غالباً به صورت یک دوستی به ظاهر پاک و بی‌خطر شروع می‌شود. مرحله اول خیانت یک رابطه عاطفی است که به تدریج به رابطه جنسی نیز ختم می‌شود.

مسائل مالی

واقعیت این است که پول خوشی و لذت را به ارمغان می‌آورد. مسائل متعدد، از قبیل تفاوت در اهداف مالی، شیوه هزینه کردن و سرگرمی‌ها باعث می‌شود که یکی از زوجین به نظر دیگری ولخرج بیاید و به این ترتیب جرو بحث‌های متعددی شروع شود که بنیان ازدواج را به خطر می‌اندازد. مسائل مالی تمامی جوانب زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. پول و استرس در زندگی زناشویی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

سردی رابطه و ارتباط نداشتن زوجین با هم

سردی رابطه و ارتباط نداشتن زوجین با هم

با هم گفتگو کردن و ارتباط داشتن برای بقای ازدواج ضروری است و اگر ارتباط موثری بین زوجین وجود نداشته باشد، این سردی بذر ناامیدی و بی‌علاقگی را در دل زوجین می‌کارد که بر تمامی جوانب ازدواجشان سایه می‌افکند و میوه نهایی آن طلاق است. از طرف دیگر ارتباط گرم و موثر بنیان ازدواج را تقویت می‌کند. فریاد زدن بر سر یکدیگر، صحبت نکردن در طول روز، نیش و کنایه زدن و مسخره کردن روش‌های ناسالم و خطرناکی برای برقراری ارتباط هستند که باید از آنها اجتناب شود. شکی نیست که تمرین کردن ارتباط موثر به منظور اصلاح اشتباهات قدیمی دشوار است، اما بهبود رابطه و نجات زندگی زناشویی ارزش این سختی کشیدن را دارد.

جرو بحث مداوم

جرو بحث مداوم

جرو بحث‌های مداوم بر سر موضوعات مختلفی مانند انجام دادن کارهای خانه و بحث درباره فرزندان برای ازدواج سم است. دعواهای مداوم بر سر یک موضوع غالباً به این دلیل است که زوجین فکر می‌کنند، طرف مقابل به حرفهای او گوش نمی‌دهد یا او را درک نمی‌کند. بسیاری از همسران نمی‌توانند موضوع را از دید همسرشان نگاه کنند، در نتیجه بدون رسیدن به نتیجه و راه‌حل دائم با هم بحث می‌کنند.

افزایش وزن

شاید بسیار سطحی یا غیرعادلانه به نظر برسد، اما افزایش وزن یکی از علل شایع طلاق است. چاق شدن شدید یکی از همسران باعث می‌شود که جذابیت خود را برای طرف مقابل از دست بدهد. به علاوه اضافه وزن عزت نفس را تحت الشعاع قرار می‌دهد و این کمبود، نزدیکی و رابطه جنسی زوجین را نیز مختل می‌کند.

انتظارات غیرمنطقی

بسیاری از جوانان ازدواج را با انتظارات و توقعاتی بلندپروازانه شروع می‌کنند و انتظار دارند که همسرشان کاملاً با تصورات آنها مطابقت داشته باشد و تمام رویاهای عاشقانه‌شان به واقعیت مبدل شود. این انتظارات غیرمنطقی فشار و تنش شدیدی را به طرف مقابل ایجاد می‌کند، مایه ناامیدی دیگری می‌شود و ازدواج را به لبه پرتگاه می‌کشاند.

نداشتن رابطه جنسی

 

سردی رابطه و دور بودن از یکدیگر به سرعت ازدواج را به نابودی می‌کشاند، چرا که زوجین حس می‌کنند که دارند با یک فرد غریبه زندگی می‌کنند و بیشتر از آن که همسر داشته باشند، هم‌خانه دارند. ‌این سردی و بیگانگی پی‌آمد فقدان نزدیکی عاطفی یا جسمی نیست و همواره به رابطه جنسی مربوط نمی‌شود. اگر مدام به همسرتان بی‌محلی می‌کنید، باید بدانید که دارید زمینه را برای طلاق آماده می‌کنید. گرم و خاص کردن رابطه زناشویی مسئولیت هر دو طرف است. کارهای کوچک اما مهمی مانند مهربانی و قدردانی را امتحان کنید و حتی‌الامکان رابطه جنسیتان را لذت‌بخش کنید تا رابطه‌تان شیرین شود.

عدم مساوات در تقسیم مسئولیت‌ها بین همسران

چنانچه یکی از همسران حس کند که مسئولیت بیشتری را در زندگی به عهده گرفته است، این نابرابری بر دیدگاه او نسبت به زندگی اثر می‌گذارد و باعث بی‌علاقگی او می‌شود. زوجین باید درباره چالش‌های خاص و منحصر به فرد خود مذاکره کنند و با همفکری یکدیگر راهی را برای یک زندگی عادلانه پیدا کنند که در آن هر دو از یک رابطه هماهنگ و توام با احترام و لذت برخوردار شوند.

آماده نبودن برای ازدواج

تعداد قابل توجهی از زوجین در تمام گروه‌های سنی آماده نبودن خود را برای ازدواج و شروع یک رابطه متعهدانه دلیل اصلی طلاق می‌دانند. بالاترین نرخ طلاق به گروه سنی ۳۰ ـ ۲۰ سال مربوط می‌شود. تقریباً نیمی از طلاق‌ها در ده سال نخست زندگی، به ویژه بین چهارمین و هشتمین سال ازدواج رخ می‌دهد.

سوءاستفاده

سوءاستفاده عاطفی یا جسمی واقعیت تلخ و ناراحت کننده‌ی زندگی بعضی زوجین است. فردی که مرتکب سوءاستفاده می‌شود، لزوماً همواره شیطان‌صفت و بد نیست، عموماً مشکلات عاطفی عمیقی وجود دارد که در ریشه‌یابی علت سوءاستفاده باید به آنها پرداخته شود. دلیل سوءاستفاده هر چه که باشد، هیچ کس نباید به آن تن بدهد. اگر در چنین شرایط ناراحت کننده‌ای قرار دارید، هر چه سریع‌تر به روشی ایمن و قانونی خودتان را آزاد کنید.

 

حتی همسرانی که بهترین‌ها را برای هم می‌خواهند، نیز گاهی نمی‌توانند بر مشکلاتشان غلبه کنند و پایشان به دادگاه خانواده باز می‌شود. به همین دلیل است که باید مشکلات رابطه را به سرعت حل کرد. آن‌قدر صبر نکنید که کار از کار بگذرد و نتوانید دیگر رابطه‌تان را نجات دهید. مهربانی را تمرین کنید، برای نزدیکی و رابطه‌تان اولویت قائل شوید، با هم به تعطیلات بروید و حتی اگر اوضاع بر وفق مراد است، از مشاور خانواده کمک بگیرید تا سلامت و دوام رابطه‌تان حفظ شود. قبل از آن که به این نتیجه برسید که اوضاع از کنترل خارج شده است و دست از زندگی مشترک خود بکشید، نهایت سعی خود را بکنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید و آرامش خاطر داشته باشید که همه راه‌های ممکن را قبل از آخرین اقدام امتحان کرده‌اید.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا